Reisdagboek El Hierro

El Hierro is 1 van de minst bekende Canarische eilanden, maar daarom zeker niet minder leuk om te bezoeken! Het is ideaal te combineren met een reis in Tenerife. In slechts 2 uurtjes op de ferry boot sta je vanuit Tenerife in El Hierro en omgekeerd. In tegenstelling tot het drukke en toeristische Tenerife, is het in El Hierro heel rustig en niet toeristisch. De authentieke schoonheid van het vulkanische eiland is hier veel meer behouden. Maar wat kun je nu zowel doen in het rustige El Hierro? Lees in dit blogartikel wat wij gedurende onze 4 dagen in El Hierro zoal gedaan hebben.

Dag 1: Heenreis van Tenerife richting El Hierro

We namen om 18u de Ferry boot vanaf Tenerife. Ongeveer 2 uurtjes later meerden we aan in Valverde, de hoofstad van El Hierro. Op de boot stond de airco redelijk hard. Een warme trui, lange broek, dichte schoenen… zijn zeker aangeraden om niet verkouden te raken. Het was uiteindelijk iets na 20u toen we aankwamen en al volledig donker. Op het eiland staan er weinig tot geen straatlichten of verlichte gebouwen. Langs de meeste wegen stonden wel vangrails aan de afgrond, maar langs andere, minder grote bannen, moest je goed opletten!

Aangeraden is om niet in het donker te rijden, maar natuurlijk vandaag konden we niet anders.

Na ongeveer 45min rijden, kwamen we aan bij ons hotel in La Frontera. La Frontera is een dorpje in de baai van El Hierro. Hier heb je de beste uitzichten. We verbleven in een kleine studio voor slechts €34 per nacht, €17 per persoon dus. Spotgoedkoop!

’s Avonds hebben we nog op ons terras genoten van een prachtig heldere sterrenhemel. We hebben de sterren nog nooit zo helder kunnen zien als hier. Voordat we El Hierro bezochten, vonden we de helderste sterren op Tenerife, maar in El Hierro is dit nog een heel pak beter. Volgens ons komt dit omdat er op El Hierro geen industrie is, geen grote verlichte hotels zijn en er zo goed als geen straatverlichting is.

Dag 2: Charco Manso natural pools en Valverde

We zijn vandaag vroeg opgestaan, in de hoop dat het nog rustig zou zijn aan de natural pools. Er zijn verschillende natural pools in El Hierro. Indien je wil kun je elke dag een andere doen. Wij zijn naar Charco Manso gegaan. Het was er prachtig! We zwommen er tussen hoge rotsen, grotten, en allerlei mooie vissen. Hoewel het ’s ochtends vroeg wat aan de frisse kant was, vonden wij dit helemaal niet erg. Wij hadden namelijk de volledige natural pool voor onszelf! Het was er zo romantisch!

Wanneer je dichtbij de rotsen bleef, kon je perfect snorkelen! Je zag er verschillende vissenscholen en rotsen. Wanneer je dit wil, kun je ook wat dichter tegen de oceaan aan snorkelen, maar gezien de golven vonden wij het hier wat moeilijker om te snorkelen. Wel leuk om te zwemmen!

Er waren hier ook 2 mooie grotten die je enkel vanaf het water kon bereiken. Bij vloed waren deze grotten zelfs helemaal verdwenen onder het water. Wanneer je in de glibberige grot kruipt, waan je je als een ware zeemeermin/zeemeerman.

TIP: Vergeet zeker je gopro niet mee te nemen, want hier kun je ideaal onder water filmen!

Wij gingen uit het water rond de middag. Ondertussen was het al lekker warm geworden en konden we ons aan de lucht laten drogen. Toen we net wegreden kwamen er steeds meer en meer mensen toe. We waren heel blij dat we vroeg opgestaan waren en hier helemaal alleen waren.

Charco Manso ligt niet ver van Valverde dus hebben we erna de hoofdstad bezocht. We hebben hier geluncht en hebben daarna rondgewandeld in de gezellige straatjes. De stad is op een rots gebouwd, waardoor je overal een mooi uitzicht had.

Dag 3: Miradores + Pico de Malpaso + La Restinga

Toen we op dag 3 door ons slaapkamerraam keken, zagen we veel mist. Maar mist op een goede manier, het zag er mystiek en sprookjesachtig uit. Om deze reden besloten we de miradores/uitkijkpunten te gaan bezoeken. Langs verschillende miradores kon je een wandeling maken of stond er een bankje om van het uitzicht te genieten.

Daarna hebben we over Pico de Malpaso naar La Restinga gereden. Pico de Malpaso is het hoogste punt van El Hierro en ligt centraal op het eiland. Wij hadden een vulkanische berg zonder vegetatie verwacht, maar niets was minder waar. Dit leek precies het meest vruchtbare stuk van het eiland. We waanden ons in Oostenrijk. Er waren verschillende wijd uitgestrekte grasvlaktes met geiten bovenop de berg. Helemaal niet wat we verwacht hadden. Op de top kun je ook nog stoppen om van een mirador te genieten.

La Restinga is het meest zuidelijke dorpje van het eiland. Hier was het warmer dan op alle andere plaatsen van het eiland waar we al geweest waren. Het was zelf zo warm dat we van kleren zijn moeten wisselen.

In La Restinga heb je een gezellige promenade met een kleine vissershaven. Hier kon je enkele lokale vissers aan het werk zien. Buiten de promenade, de haven en enkele restaurantjes, valt er hier niet veel meer te beleven.

Dag 4: Punta de la Orchilla + Playa del Verodal + Playa la Maceta

Vandaag was onze laatste dag op dit zeer rustige eiland aangebroken. We zijn naar 1 van de enige stranden van El hierro gereden. Hier had je ook een authentieke vuurtoren die je kon bezoeken.

Playa del Verodal en Playa la Maceta zijn 2 van de enige stranden in El Hierro.In El Hierro heb je bijna geen stranden omdat de kliffen zo stijl zijn. Wanneer je toch graag eens een strand bezoekt, kun je naar 1 van deze 2 stranden.

Let wel: dit zijn natuurlijke stranden. Hiermee bedoelen we dat het rotsstranden zijn. Breng dus best een ligstoel of iets zachts mee om op te liggen. Hoewel dit niet zo comfortabel lag, vonden we het toch heel speciaal dat het nog een authentiek strand is. Op de andere eilanden vind je vaak aangelegde stranden terug. Deze zijn natuurlijk veel veiliger en aangenamer om op te liggen, maar die authentieke stranden, die ongerepte, woeste natuur, vinden wij prachtig. Wij vinden deze stranden beter om even te wandelen en om wat te genieten van het uitzicht, maar om in het water te zwemmen/snorkelen of gezellig een boek te lezen, raden wij de verschillende prachtige natural pools op het eiland aan.

Na deze stranden te bezoeken, was het tijd om door te rijden naar de haven van Valverde. Eenmaal aangekomen, was de ferry ons al aan het opwachten. Na de tocht van ongeveer 2 uur, kwamen we aan in het zonnige Tenerife. We hebben ’s avonds gedineerd aan het strand in Playa Las Américas en we hebben daarna een strandwandeling gemaakt met onze voeten in het water.

Hopelijk vonden jullie dit artikel nuttig! Laat gerust in de comments weten wat jullie ervan vonden en wat jullie meer zouden willen lezen. Lees zeker ook de andere artikels over El Hierro en de andere Canarische eilanden of neem een kijkje op ons instagram profiel voor veel reisfoto’s: sunkissedstoriesbyjoyce